Opracowania.pl PLUS:
Zaloguj się żeby dostać więcej

Rosja, Austria i Prusy w 1 połowie XVIII w.

Państwo Rosja Austria Prusy
dynastia Romanowów
władca: car Piotr I Wielki
stolica: Petersburg
dynastia Habsburgów
władcy: cesarzowa Maria Teresa, cesarz Józef II
stolica: Wiedeń
powstałe z połączenia Brandenburgii i Prus Książęcych - królestwo od 1701 roku
dynastia Hohenzollernów
władcy: król Fryderyk I, król Fryderyk II Wielki
stolica: Berlin
sposób sprawowania władzy monarchia absolutna - władza skupiona jest w ręku panującego, a monarcha rządzi bez kontroli przedstawicieli społeczeństwa, przy pomocy silnego aparatu administracyjnego i policyjnego
sposób zarządzania krajem (administrowania) wzmocnienie władz centralnych
  • zniesienie Dumy bojarskiej i powołanie senatu - organu zależnego od cara,
  • podział kraju na 8 guberni i priowincje,
  • utworzenie tajnej policji, zajmującej się ściganiem przestępstw przeciw carowi
  • powołanie Rady Stanu - podporządkowanej cesarzowi, podział kraju na gubernie, okręgi i powiaty,
  • w sądownictwie, urzędach i szkołach język niemiecki został językiem urzędowym
  • stworzenie Tajnej Rady - jako centralnej władzy w państwie, kraj podzielono na okręgi i prowincje zarządzane przez komisarzy wojskowych
reformy wojskowe
  • na wzór zachodni powstała stała armia lądowa licząca 200 tys. żołnierzy i marynarka wojenna
  • armia liczyła 170 tys. żołnierzy
  • Fryderyk I, nazywany władcą-sierżantem, stworzyl dobrze wyszkoloną, stałą stutysięczną armię (jej szeregi zasilaly m. in. porywani Polacy)
gospodarka i finanse
  • rozwój manufaktur, pracujących m. in. na potrzeby wojska,
  • ograniczenie przywozu towarów, popieranie wywozu
  • zakaz sprowadzania wyrobów obcych;
  • sporządzenie spisu ludności dla celów podatkowych;
  • zniesiono poddaństwo osobiste chłopów, a ziemię oddano im w „wiekuistą dzierżawę”
  • popieranie rozwoju przemysłu i handlu, budowa dróg, kanałów,
  • obciążenie ludności wysokimi podatkami w celu utrzymania armii, uzyskania pieniędzy (stosowano m. in. fałszowanie monety)
oświata
  • wprowadzono wzory obyczajowe z zachodu Europy,
  • powstały szkoły świeckie: nawigacyjna (Akademia Morska), inżynierskie, medyczne
  • rozbudowano sieć szkół, studia uniwersyteckie poddano nadzorowi państwa,
  • reforma Kościoła katolickiego w celu podporządkowania go władzy państwowej (likwidacja klasztorów, zmiany dotyczące ceremonii kościelnych)
  • w roku 1717 wprowadzono tzw. przymus szkolny (obowiązek posyłania dzieci do szkoły)
  • działała Berlińska Akademia Nauk,
  • prasa poddana została cenzurze (kontroli)

W 1 połowie XVIII wieku władcy Rosji, Prus i Austrii przeprowadzili w swoich państwach ważne reformy państwowe i gospodarcze. Celem ich działań było wzmocnienie władzy monarchy (absolutyzm oświecony) i wykorzystanie dla stworzenia rozwoju gospodarczego kraju silnej i stale powiększającej się armii.

Na swoich stronach GRUPA INTERIA.PL Sp. z o.o. Sp.k. wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach statystycznych i reklamowych. Korzystając z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będą one zapisane w pamięci urządzenia. Kliknij, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies. Zamknij