Opracowania.pl PLUS:
Zaloguj się żeby dostać więcej

Świat Greków

Cywilizacją młodszą niż Mezopotamia i Egipt była cywilizacja grecka. Rolnictwo mogło się tam rozwijać tylko na obszarach przybrzeżnych, gdyż większość powierzchni Grecji pokryta jest wysokimi górami. W górach znajdowały się surowce mineralne, co sprzyjało rozwojowi rzemiosła. Nadmorskie położenie decydowało o rozwoju rybołówstwa i handlu morskiego. W Grecji uprawiano zboża, warzywa i owoce. Szczególnie ważna była uprawa winorośli i oliwek. Mięso jedzono tylko od święta.

W Grecji nie istniało jedno państwo, ale miasta-państwa, z których najsłynniejsze i najważniejsze to Ateny i Sparta. Ateny położone były w pewnej odległości od morza. Miasto początkowo znajdowało się na wzgórzu zwanym Akropol („górne miasto”). Później, kiedy mieszkańców zaczęło przybywać, zabudowano także teren u podnóża Akropolu, który wtedy przekształcił się w miejsce poświęcone bogom. Znajdowała się tam m.in. wspaniała świątynia bogini Ateny - Partenon. Domy Ateńczyków składały się z kilku pomieszczeń. Centrum domu stanowiło podwórko z ołtarzem ofiarnym, gdzie rodzina gospodarza oddawała cześć bogom, wokół budowane były komnaty o różnym przeznaczeniu (sypialnie, łaźnia, kuchnia), wyposażenie stanowiły proste meble: krzesła, stoły, skrzynie do przechowywania ubrań. Domy zazwyczaj nie posiadały bieżącej wody, kanalizacji, a nawet komina - dym ulatywał przez odsuwane dachówki. W centrum miasta znajdował się rynek - agora. Tam handlowano, spotykano się, wymieniano informacje. Mężczyźni spędzali tam znacznie więcej czasu niż w swoich domach. Kobiety natomiast rzadko wychodziły z domu.

W Atenach chłopcy uczyli się czytania, pisania, gry na instrumentach i śpiewu. W gimnazjonie (specjalnym parku z budynkiem przeznaczonym do ćwiczeń fizycznych) trenowali zapasy, biegi, skoki, rzut dyskiem.

Dziewczynki ateńskie nie chodziły do szkoły. W Sparcie natomiast dążono do wychowania chłopców na żołnierzy, a dziewczynek - na matki przyszłych żołnierzy, dlatego dbano przede wszystkim o sprawność fizyczną. Wychowaniem dzieci od 7 roku życia zajmowało się państwo. Uprawiano dyscypliny sportowe, które mogły być wykorzystane przez przyszłych żołnierzy: jazda konna, zapasy, rzut oszczepem. Chłopcy wychowywani byli w koszarowych warunkach, co stanowiło zaprawę do przyszłego wojskowego życia.

O życiu starożytnych Greków dowiadujemy się m.in. z malowanych naczyń (np. waz). Przedstawione są na nich sceny mitologiczne, zawody sportowe, warsztaty rzemieślnicze.

Ostatnio oglądane

Ostatnio oglądane
Na swoich stronach GRUPA INTERIA.PL Sp. z o.o. Sp.k. wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach statystycznych i reklamowych. Korzystając z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będą one zapisane w pamięci urządzenia. Kliknij, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies. Zamknij